De, der ikke tror på frelse og genfødelse i barnedåben, men er vokset op i en luthersk tradition, kan forståeligt nok spørge: "Hvad råder du os da til som forældre til et spædbarn?"
Det spørgsmål var også aktuelt for os som nybagte forældre. Dette ord hjalp os: "Lad de små børn komme til mig; dem må I ikke hindre, thi Guds rige hører sådanne til" (Mt. 19:14, Mk. 10:14, Luk. 18:16).
Det er ironisk nok samme ord, kirken bruger (el. misbruger) som grundlag for dens dåbslære. Relevant er Spurgeons kommentar: "Læs det, som det står, og du vil ikke finde noget vand i det ord, kun Jesus".
Jeg talte med en ligesindet færøsk ven, en højt respekteret overlæge, om det. Han sagde: "Vi har båret vore børn til Jesus på bønnens arme!" Underforstået: uden nogen døbefont. Vi fulgte hans ex.
Vi bad også om forbøn for vore 2 må piger i en forsamling. De kaldte det "barnevelsignelse", og det betød meget for min lille norske viv, som dog havde luthersk baggrund. Der var meget om Jesus den dag - intet vand!
Nu tror du måske, jeg er imod barnedåb. Åh nej. Der findes oprigtige kristne, som er overbevist om barnedåb, men uden nogen lære om frelse i dåben som fx metodisterne. Jeg skændes selvsagt ikke herom.
Det vigtige er ikke selve dåbsformen, men den evangeliske sandhed, som dåben forkynder ud fra Rom. 6:4, nemlig vor forening med Kristus i Hans død, begravelse og opstandelse.
På den måde kan vi som kristne, uanset dåbssyn, bevare "Åndens enhed i fredens bånd" og "tåle hinanden i kærlighed" (Ef. 4:2-3, norsk ovs.).
Ja, og således fremelsker vi evangeliets fællesskab (Fil. 1:5), både til fælles opbyggelse og sjæles frelse! Er ikke det hovedsagen? Eller hvad? 15.1.18
|