Da en ærlig provst højlydt protesterede! Udskriv
Skrevet af Jørn Nielsen   
Søndag, 14. januar 2018 10:17


Det, som virkelig er sagens kerne, når vi forkaster læren om frelse og genfødelse i barnedåben, er selve evangeliets kald til omvendelse, der sin korteste form lyder:  "Tiden er inde, og Guds rige er kommet nær, omvend jer og tro på evangeliet!"  (Mk. 1:15).

Som min morfars ven i Kbvn., pastor Johansen, sagde engang:  "Vi er alle fødte med ryggen til Gud og må derfor omvendes, også de barnedøbte!"  Men disse kan med en vis ret sige:  "Jamen, vi er jo allerede ved døbefonten blevet genfødt og indlemmet i Guds rige, er det ikke nok?"

Problemet anskueliggøres med et ex fra en vækkelse, som nordmanden A. Bjerkreim beskriver i sin lille bog fra 1940´erne: "Lærer Bibelen gjenfødelse i dåpen?" - et fantastisk skrift, som burde genoptrykkes. Han fortæller:

"I en bygd var det blitt vekkelse.  Et stort antall fikk opleve gjenfødelsens under.  Ved et møte var prosten tilstede.  Mange, særlig menn i moden alder, gråt.  Prosten...gik opp på prekestolen og ropte:  "Si meg godtfolk, hva skal dette bety?  Du N.N. hvorfor ber du om frelse?  Har jeg ikke døpt og konfirmert deg, meddelt deg nattverdens sakramente og tilsagt dig dine synders forladelse?  Hva trenger du mer?  Hør ikke på denne reformerte forkyndelse, som forteller, at dåpen og nattverden ikke er nok til frelse."

Bjerkreim (som iøvrigt skrev under pseudonymet  J.A. Lehmann) fortsatte:  "Visstnok er det ikke mange, som taler så åpent og ærlig ut som denne prost, men innerst inne er  dette nøyaktig , hva de fleste teologene mener.  Og derfor hører vi nesten aldrig en prest foreholde en synder Jesu ord:  "Du må fødes på ny." Så vidt Bjerkreim.

Nogle kristne venner, som er vokset op i en folkekirkelig (el. evtl.  katolsk) tradition vil måske spørge:  "Hvis kirkens dåbslære er ubibelsk, hvad skal vi da som unge forældre i en gammel luthersk tradition gøre med vort spædbarn?"   I næste klumme vil jeg prøve at give et  svar!

14.1.18 - jn