Forside Spørgsmål og svar Tegn og undere idag?
Tegn og undere idag? Udskriv Email
Skrevet af Jørn Nielsen   
Fredag, 16. oktober 2009 06:42



Spørgsmål:  Gælder opdraget til de udsendte apostle i Matt.10:8, som siger:  ”Helbred syge, opvæk døde, rens spedalske, uddriv onde ånder…”  også vor tidshusholdning som ubrydelig del af evangeliets forkyndelse?



Svar:  Nej, det gør det ikke.  Selv om vi selvsagt tror, at vor Gud er underes Gud, der suverænt kan gribe ind med mirakler, tror vi ikke, at ”tegn og undere”, som skete på aposteltiden, er en obligatorisk del af evangeliets forkyndelse i dag..



Hvis fysiske mirakler ufravigeligt skal ledsage evangelistens forkyndelse og tjeneste i dag, har mange, markante redskaber i vækkelseshistorien være mangelfuldt udrustede.  Det gælder mænd som fx Wesley, Whitefield, Jonathan Edwards, Moody, Finney, Spurgeon og mange, mange andre for ej at tale om norske profiler som H.N. Hauge, Albert Lunde, A. Bjerkreim, Carsten Line, Ludvig Hope, osv., som alle var vækkelsens benådede redskaber i evangeliets tjeneste.  Men deres tjeneste blev ikke i et eneste tilfælde befordret af apostolske tegn og undere, sådan som Paulus kunne vidne om for sit vedkommende.  Rom. 16:19.



Kristi og Hans disciples mirakler skulle understrege Hans messianske autoritet, og apostlenes og Paulus’  mirakler var kendetegnene på apostel-embedet, se 2. Kor. 12:12.  Iøvrigt var apostel og profetembedet del af den nytestamentlige grundvold (Ef. 2:19-22, Hebr. 2:3-4), som er lagt, og som menigheden bygger videre på uden dog med sine evangelister, hyrder og lærere at kunne forvente at udføre apostles og profeters mirakuløse gerninger.  Disse hørte en anden, apostolisk tidshusholdning til.



Den evangeliske tjeneste, som kaldes ”dårskabens forkyndelse”, og hvis tema er ”Kristus og Ham korsfæstet”, er i sig selv evangeliets kraft til frelse for hver den, der tror (Rom. 1:16), og troen kommer ved at lægge øret til Guds ord (Rom. 10:17) og ikke gennem tegn og undere.



Der er guddommelig kraft i evangeliets forkyndelse, ja, meget mere kraft end i fx fysiske helbredelser, thi ved evangeliets ord sker det under, som Herren henførte til den kategori, Han kaldte at ”gøre større gerninger end dem, Han havde gjort (Joh. 14:12), - og Hans gerninger indbefattede bl.a. opvækkelser af døde og store bespisningsundere! – thi de ”større gerninger” er at se mennesker blive født på ny og gå over fra døden til livet.  Ser vi virkelig storheden i et sådant Guds værk eller er evangeliets forkyndelse, ordet om korset, gjort til en underordnet tjeneste i forhold til de opreklamerede, ekstatiske mirakel-prædikanter?  Det forbyde Gud!



Jeg tror, det var Moody, der i sin tid lagde vægt på at skelne mellem tidshusholdningerne, når vi studerer Bibelen, thi ellers vil alt blive forvirring, hævdede han.  Vi lever midt i en sådan forvirringens tid, men måtte dens forførende tidsånd ikke få magt over dig og mig samtidig med at Han tænder i os en ny glød og lidenskab for korsets evangelium.



-jn-

 
Copyright © 2024 For Kristus. Alle rettigheder reserveret.
 

Til eftertanke

”Ethvert skrift er indblæst af Gud”

(2. Tim. 3:16)