Forside Artikler Mit forhold til teologer
Mit forhold til teologer Udskriv Email
Skrevet af Alan Navaratnam   
Tirsdag, 31. januar 2023 15:04

Da jeg aftjente min værnepligt, bad min overordnede mig at vise særlig respekt for en teologistuderende korporal.  ”Husk, han er teolog”, sagde han højtideligt.  Men han var en ringe teolog uden noget selvoplevet forhold til Guds ord og derfor med en forkyndelse uden åndsbåren alvor.

Jeg mødte nogle år efter den unge korporal i Kbvn. og mindede ham om Jesu ord til en teolog i Joh. 3:  ”Du må fødes på ny!” Han sagde:  ”Jamen, det blev jeg i dåben!”  Ak, det siger mange. Brorson har ret med ordene i en salme :  ”Af døbte vrimler by og land, men hvor er troens brand?”

En nidkær præst i Kbvn. sagde engang:  ”Vi er alle født med ryggen mod Gud og må derfor omvendes, også de barnedøbte!” Han var en glædelig undtagelse, men de fleste teologer mener, det hele er klaret i dåben, og på en prædikestol taler de derfor i blinde uden selvoplevelsens kraft.

Jeg skyder ikke specielt på folkekirkepræster.  Mange frikirkepræster er teologisk lige så forblindede og åndsfattige trods fine prædikener.

Jeg sagde til en (nu pensioneret) provst, som jeg var blevet gode venner med og kun havde godt at sige om:  ”Du mangler tydeligvis lige prikken over i´et, nemlig at blive født på ny!”  Vi talte sammen herom over en kop formiddagskaffe, og han var ærlig nok til at sige:  ”Så må du bede for mig, at jeg må få det, jeg mangler!”  Hvad jeg selvsagt også gjorde.

At kunne hebraisk/oldgræsk gør ingen til en god teolog. Thi hvad er da en god teolog?  Det er et menneske, der kender Ham, som teologien handler om, den evige Gud, hvis uforskyldte frelse i Kristus et sådant menneske personligt har tilegnet sig som en hjælpeløs synder.  At være teolog på anden måde er falsk varebetegnelse uanset besnærende gejstlig staffage.

Jeg tager ikke ofte livtag med teologer, men er heller ikke bange for dem.  Målgruppen er ”almindelige” mennesker.  Som det var for Jesus.  ”Almindelige (el. jævne) mennesker hørte Ham gerne”, står der i engelsk oversættelse i Mk. 12:37.  Dér er jeg på ”hjemmebane”, og dér møder jeg den største lydhørhed og største, åndelige sult.  -  3.12.22 jn

 
Copyright © 2024 For Kristus. Alle rettigheder reserveret.
 

Til eftertanke

”Ethvert skrift er indblæst af Gud”

(2. Tim. 3:16)