Forside Artikler Et velsignet ord i nutid
Et velsignet ord i nutid Udskriv Email
Skrevet af Jørn Nielsen   
Tirsdag, 18. juni 2019 07:03


På et bibelstævne (el. "bibelkurs" som de siger i Norge) for mange år siden med den benådede forkynder, A. Bjerkreim, nævnte han som et personligt vidnesbyrd ordet fra Åb. 22:14:

"Salige er de, som tvætter deres klæder..."


og han satte en tyk streg under ordet "tvætter", som står i nutid (præsens).  Der står ikke "tvættede" el. "har tvættet (vasket)" som i den nye ovs.  Pointet er, at denne tvætning sker i nutid, kontinuerligt.

(Dette er den korrekte ovs. fra gr. teksten, hvor ordet står i "præsens participium", som altid bruges om en nutidig, vedvarende handling).

Denne troens tilegnelse af Åb. 22:14 fik straks klangbund i min unge sjæl, for vi taler her om et bibelstævne helt tilbage i 1950´erne.  I det hele taget husker jeg nævnte Guds mand som ydmyg og lille i egne øjne, og dog var han redskabet til nogle af de kraftigste og sundeste vækkelser, hans hjemø Karmøy på Vestlandet havde været vidne til.

Bjerkreim havde brug for det ord, og det har jeg også. Det tror jeg, ethvert Guds barn har, som vandrer i lyset, ærligt, uden at pynte på sig selv, men den selverkendelse er der kun lidt af i moderne sammenhænge.

Det betyder naturligvis ikke, at der ikke skal være plads til glad lovprisning.  Men det er med syndserkendelsen og korset som forudsætning - ja, som en nutidig, vedvarende erfaring og rød tråd hos en sand Kristi discipel, der véd, hvad det vil sige at være fortabt, men også véd, hvad det vil sige at være frelst af den nåde, der er i Jesus Kristus og Ham alene.  Og gerne ledsaget af glad musik (dog ikke larm!).

For som en har sagt:  "I helvede vil der være så kedeligt, at der ikke engang er plads til en mundharmonika!"  Det hedder noget andet på norsk, - på eng. hedder det "mouth organ".  Men i fortabelsen vil der kun lyde jammer fra den fortabtes mund, ikke den musik som hører Himlen til!

18.6.19 - jn

 
Copyright © 2024 For Kristus. Alle rettigheder reserveret.
 

Til eftertanke

”Ethvert skrift er indblæst af Gud”

(2. Tim. 3:16)