Forside Artikler Bibelen som mere end død teologi
Bibelen som mere end død teologi Udskriv Email
Skrevet af Jørn Nielsen   
Onsdag, 28. december 2016 19:07



Jeg spurgte engang en gammel (endnu nulevende) ven og virksomhedsleder, om han virkelig troede på hele Bibelen.  Han svarede:  "Ja, fra ende til anden", men føjede så til:  "Jeg tror mange læser Bibelen som den ikke bør læses!"

Hans ord har fulgt mig gennem årene og gør, at jeg ofte må bede:  "Herre, du må læse Bibelen sammen med mig som dengang min mor eller far stavede med mig min første ABC-bog ord for ord!"

En teologi-studerende drøftede med sine teologivenner bibeloversættelser.  Han sagde:  "Jeg synes bedst om min mors bibeloversættelse!"  Hans venner spurgte undrende:  "Fortår din mor da Bibelens grundtekst?" Han svarede:  "Min mor kunne hverken græsk eller hebraisk, men "oversatte" Bibelen med det hverdagsliv, hun levede!"

Luther sagde:  "Bibelen er ikke kun læreord, men  leveord!"

Det er højtidsstunder, når jeg mødes med  90-årige Jørgen her i byen for fortløbende at læse ordet sammen, synge åndelige sange sammen, bede sammen og således praktisere den troartikel, der hedder:  "Vi tror på Helligånden ... de helliges samfund", for den gave nyder vi  i hans stue.  Forløsende tanker "genereres" spontant i vor vers for vers samtale.

Vi kalder lidt muntert disse samvær for "stormagtsmøder", hvor vi reelt er  5 samlet, nemlig os to og Faderen, Sønnen og Helligånden.


Er du kirkegænger, gudstjeneste-aktiv, andagtssøgende o.lign., men mangler den dyrebare dimension, der hedder "Åndens fællesskab", prøv da at samles m. 1 el. flere i din stue på grundlag af Mt. 18:20 i vor Frelsers nærvær måske i det stille, uanset hvor dårlig den åndelige tilstand ellers er.   Den enlige sjæl, du måske når "udendørs" (Ordspr. 24:27) og giver et vækkende livets ord, tæller nok mere end alt religiøst maskineri uden åndeligt liv.

28.12.16 - jn

 
Copyright © 2024 For Kristus. Alle rettigheder reserveret.
 

Til eftertanke

”Ethvert skrift er indblæst af Gud”

(2. Tim. 3:16)