Forside Artikler Tillykke, Billy Graham!
Tillykke, Billy Graham! Udskriv Email
Skrevet af Jørn Nielsen   
Mandag, 07. november 2016 06:05


"Du må fødes påny"-prædikanten fylder idag 98 år, men er nu totalt svækket, selvom han stadig er klar i hovedet. Kun Gud véd, hvorfor han stadig er på denne klode, som han i sin tid har rejst tyndt med sit enkle evangelium om de fortabtes eneste Frelser og forkyndt det så enkelt, at selv et barn kunne fatte det.

Mange af os har mødt ham på møder, på TV, i radio og i det trykte ord.  Jeg var selv kun 17, da jeg i 1954 først hørte ham ved et stort fællesmøde i  Kbvn. som et frisk, glad pust.  Dengang kunne folk indbyrdes diskutere:  "Hvad menes der med, at vi må fødes påny?"  Det var man i DK ikke vant til at høre udover, at vi er blevet "genfødt" i barnedåben og er dermed allerede indlemmet i Guds rige. B.G. lod os forstå, at det ikke er nok, men at en personlig erfaring med Kristus som Frelser er nødvendig.

Det er senere blevet sagt, at netop ordet om "Du må fødes påny!" har været en af hans hyppigste prædiketekster verden over.  Det er muligt idag at google sig frem til gamle prædikener på video, hvor vi kan høre ham forkynde dette budskab med stor lidenskab og kraft

Det er godt at mindes B.G. præcis på denne måde, ja det er inspirerende for os, som selv har oplevet genfødelsens under og nu er drevet af en  indre trang til at give budskabet videre til andre, vi står i gæld til.

B.G. var hele USA´s evangelist og lagde ikke skjul på, at USA pr.idag ikke er et kristent land, men er langt borte fra Gud, og at kun en ny, åndelig vækkelse med ægte syndserkendelse kan redde nationen - det, han kaldte en "Nineve-vækkelse" (fra profeten Jonas´ bog). Han var tidligere en kær gæst i Det Hvide Hus, men altid uden at være "wishy-washy", dvs. uden at være veg og overfladisk. Man vidste, hvor man havde ham.

En sådan profet savner USA idag.  Og det gør Danmark også.  Det er hverken et politisk program, filosofier el. religiøst tågesnak, der kan redde os, men en ny åndelig vækkelse, som vi før i historien har oplevet det. "Herre, jeg har set din gerning, lad den ske igen!"  (Hab. 3:2, ny ovs.)

7.11.16 - jn

 
Copyright © 2024 For Kristus. Alle rettigheder reserveret.
 

Til eftertanke

”Ethvert skrift er indblæst af Gud”

(2. Tim. 3:16)