Det er det jødiske folk, Israel, Herren kalder sin ”øjesten” (eng.: ”The apple of His eye”) – dvs.: Herrens yndling. Hvordan kan dette folk, hvis synder Herren i den grad har måttet gøre op med og endnu vil gøre op med (Rom. 11:26), være Hans ”øjesten”? Hvilke dyder i folket taler for en sådan præference? Ingen!
Men ved nådens ufattelige udvælgelse har Herren valgt at gøre ”det mindste af alle folk” til sit ”ejendomsfolk” (5. Mos. 7:6-7), ikke for at det skal vigte sig, men med henblik på at blive en kanal – en ”pipeline” – til velsignelse. Es. 27:6: ”Israel…skal blomstre og fylde verden med frugt!”
Dette så Paulus (gør vi også det?) med profetiens briller ind i Israels herlige fremtid som lig med ”liv af døde” (Rom. 11:15), dvs. en åndelig og national opstandelse, som verden endnu har til gode, når tid er inde. Eller sagt med profetens ord: ”Som I, både Judas og Israels hus, har været et forbandelsens tegn blandt folkene, således skal I, når jeg har frelst jer, blive et velsignelsens! Frygt ikke, fat mod!” (Zak. 8:13)
Fortjener jøderne dette? Nej. Fortjener du og jeg Hans frelse? Åh nej. Vor fremtid er ”uforskyldt af Hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus” (Rom.3:24). Israel vil have præcis samme korsets frelsesgrundlag.
Forløsningens profetiske ”sammenhængskraft” vedrører både jøder og hedninger, idet udvælgelsens Gud vil sammenfatte sin store frelsesplan, ”både det himmelske og det jordiske, i Kristus” (Ef. 1:10).
Lad os i Ånden ”pudse brillerne” højt oppe på det bibelske udkigstårn, mens Israels fjender nu fortæres af jødehad. Læs igen om Guds øjesten i Zak. 2:ll. Samme ord begynder sådan: ”Så siger Hærskarers Herre, hvis herlighed sendte mig til folkene…” Denne ”herlighed” tror vi er en person, nemlig vor Herre Jesus Kristus, herlighedens Herre.
Han sender i dag også os med intet mindre end evangeliets herlighed!
11.8.14 - jn
|