Forside Artikler Nabohygge i eftermiddagssolen
Nabohygge i eftermiddagssolen Udskriv Email
Skrevet af Jørn Nielsen   
Fredag, 09. oktober 2009 02:01

Nabohygge i eftermiddagssolen

Eftermiddagssolen denne efterårsdag var vidunderlig på vor terrasse, og min kone gav min nabo (enkemand) og mig kaffe.  Naboer har ind imellem behov for en sådan hyggestund.  Denne nabo har været privatchauffør for selveste Mærsk McKinney Møller, så vi kan hurtigt komme ind på en masse spændende.

Du kender helt sikkert situationen.  Man sender et suk op til Herren om en eller anden ”åbning” for en god samtale.

”Der er noget, jeg har tænkt på de seneste dage”, begyndte jeg, ”måske du kan svare mig på det, jeg nu vil spørge dig om.”  Min kone havde lige ”fyldt på” i vore kaffekopper, og de hyggelige rammer for videre samtale var perfekte. 

”Jo, kan du fortælle mig, hvorfor vi ”i det åbne rum”, ude blandt mennesker i alle mulige sammenhænge, kan sige ”For Fanden….for Satan….for helvede…” som den naturligste ting i verden, men så snart  navnet Jesus Kristus nævnes, er det pludselig pinligt?”  

”Jeg mener:  Det Navn, som er forbundet med  kærlighed, frelse og tilgivelse, er det pinligt at nævne, medens Satan og helvede, som er forbundet med alt muligt elendigt og beskidt,  pludselig er stuerent.  Har du noget godt svar på det?”

Nej, det havde min nabo ikke .  ”Må jeg prøve at give et svar?”  spurgte jeg, - ”Jeg forstår jo, at du har spillet bolden tilbage på min banehalvdel?”
Jo, han ville gerne høre mit svar.

”Jo, grunden til at det er pinligt at tale om Jesus Kristus  er nok vor uvilje eller vort fjendskab mod Gud.  Har du tænkt over det?  Vi vil ikke have med Ham at gøre,  for i samme øjeblik det sker, må vi erkende, at vi er syndere, og at vi har behov for omvendelse….”  Min nabo lod til at ville høre mere

Jeg nævnte for ham lignelsen om tolderen og farisæeren, som bad så forskelligt i templet.  ”Jeg har sagt det til så mange mennesker i Amerika, og jeg siger det også til dig, kære nabo, at det er nødvendigt af hjertet at kunne bede som tolderen:  ”Gud, vær mig synder nådig!”  Min nabo gav mig ret, det var ikke første gang, han havde hørt de ord om tolderen.  Han talte om uskikken med at bande, men jeg lod ham forstå, at vi frelses ikke ved at holde op med at bande, men ved at tage imod Jesus Kristus som vor eneste Frelser i vort hjerte.

Jeg sagde frimodigt til ham, at i dag har Gud i Himlen sendt mig på hans vej, og jeg tilskyndede ham til i en stille stund derhjemme at henvende sig til den evige Gud med netop tolderens bøn ”Gud, vær mig synder nådig!” -  ”Lad korset i flaget minde dig om Ham, som døde også for dig!”  Min nabo havde selvfølgelig fået mit lille kort (”Hvad står det danske flag for?”) med både dannebrog og de øvrige nordiske flag I forbindelse med nogle enkle evangeliske ord.

Det er i brystlommeformat og ligger som evangelisk ammunition i min egen brystlomme på min daglige gå-tur.

Noget lignende var måske en idé for dig, som færdes blandt mange mennesker?  Men er du afskåret fra det, bed gerne for os, som gør det, og som ofte føler os dumme og hjælpeløse overfor vor tids mennesker.

-jn-

 

24.10.08

 
Copyright © 2024 For Kristus. Alle rettigheder reserveret.
 

Til eftertanke

”Ethvert skrift er indblæst af Gud”

(2. Tim. 3:16)