Forside Artikler Det ”skadelige” navn
Det ”skadelige” navn Udskriv Email
Skrevet af Jørn Nielsen   
Mandag, 28. november 2011 06:22



Navnet Jesus må jeg elske,
det har sat min sjæl i brand,
ved det navn min sjæl fandt frelse,
intet andet frelse kan!


Ifg. tekst-TV vil Pakistan nu i sms´er blokere for navnet Jesus Kristus som hørende til listen over uanstændige og skadelige ord. Det er yt i det pæne selskab, men ikke bare i Pakistan.

Da en niece i sin tid blev gift i Californien ind i en jødisk, delvis såkaldt ”messiansk” familie stod der på indbydelsen, at det ikke ville være velanset at nævne navnet Jesus ved brylluppet.

På et kristent møde i Slagelse talte en ortodoks jøde Israels sag.  Da hans kristne tolk sluttede aftenen med en udgangsbøn i Jesu navn, hviskede min sidemand  til mig:  ”Det var da godt, vi i det mindste fik høre det navn én gang i aften!”

Jeg skrev senere til denne jødiske ven om Jesus ud fra Esajas 53,  hans egen Bibel.  Hans computer blokerede straks for mere korrespondance om Jesus, da han kun ville høre om Israel og tale i kristne forsamlinger om Israels sag.  Der var blokeret for Jesus, ligesom i Pakistan.

Da jeg gav en mand i nabolaget mit lille kort, der fortæller, hvad korset i vort flag står for, spurgte han:  ”Hvilken sekt kommer du fra?” Hvorfor dette spørgsmål?  ”Jo, jeg ser, der står noget om Jesus Kristus”, svarede han.  Dette navn var lig med en sekt!

En præst sagde en dag vredt til mig:  ”Jeg skal ellers ikke blande mig i din religion!”  Det sagde han, fordi jeg ikke er medlem af Folkekirken.  Men det ville han ikke sige, hvis han virkelig elskede navnet Jesus Kristus, som han véd, jeg også elsker.  Nu så han på mig som en outsider med ”en anden religion”.

Vore myndigheder forbyder ikke at nævne navnet Jesus Kristus, men det passer alligevel ikke i det gode selskab nogen steder.  At jeg er forhadt i avisspalterne af mange, skyldes ikke noget had til mig personligt, men til det navn, jeg forkynder.

Der blev ballade, da Billy Grahams søn, Franklin, i indsættelsesbønnen for George W. Bush d. 20/1.2001 fik sagt navnet Jesus.  Men det var for Franklin en æressag, og han gik hjem og skrev en aldeles ypperlig bog, som fik titlen ”Navnet”  (The Name).

Jeg håber jeg ikke, du offentligt skammer dig ved Jesus-navnet nogen steder.  Kristus døde jo selv i fuld offentlighed for vore synder.    Vi kender nemlig en varme og kraft ved det navn og siger som Sulamit i Salomons Højsang:  ”Dit navn er en udgydt salve!”

Ja, det er balsam for vore hjerter.

28.11.11 – jn

 
Copyright © 2024 For Kristus. Alle rettigheder reserveret.
 

Til eftertanke

”Ethvert skrift er indblæst af Gud”

(2. Tim. 3:16)